ŽVILGSNIS Į ORGANIZACIJOS KULTŪRĄ
I see.
I am soft enough to see into the future.
I am bigger and more compassionate
than I think I can be.
Šie žodžiai galėtų būti tarsi mantra kiekvienos organizacijos vadovams. Ką tik atlikome kultūros ir vertybių tyrimą kompanijoje, kurios strateginė kryptis keičiasi iš „Orientacijos į produktą“ link „Orientacijos į klientą“. Visada atsivertus rezultatus matyti grafikai ir skaičiai, tačiau gilinantis palaipsniui jie pradeda pasakoti istoriją. Šį kartą tai istorija apie vieną sėkmingiausių Lietuvos startuolių. Tyrimo rezultatai rodo, kad daug dalykų puikiai veikia šioje kompanijoje, matosi vertybės, kurios šiuo metu gyvos, ir kurių dėka kompanijai pavyko pasiekti didelės sėkmės. Tačiau mano dėmesį patraukė tai, kaip tyrimas atspindi pokytį, per kurį eina kompanija. Rezultatai rodo, kad tarp svarbiausių asmeninių darbuotojų vertybių yra kūrybingumas, smalsumas bei nuolatinis mokymasis. Trokštamų vertybių sąraše vėl matyti kūrybingumas, nuolatinis mokymasis, inovacijos. Tačiau šios vertybės mažai atspindėtos esamoje kultūroje. Ši įmonė per dešimtmetį iš startuolio išaugo į sėkmingą organizaciją. Su informacinėmis technologijomis susijusioje veikloje darbuotojai nuo pat pradžių buvo susikoncentravę į produktų kūrimą bei jų vystymą, turėjo daug laisvės ir erdvės asmeniniam kūrybingumui. Kompanijai augant atsirado daugybė klientų visame pasaulyje ir poreikis atliepti kliento poreikį bei įtraukti jį į produktų vystymą. Mąstymo pokytis, kai dėmesio centre yra nebe produktas, o klientas, iš esmės keičia visą veikimo būdą. Iš didelės asmeninės laisvės krypstama link bendrakūrybos. Ir šis kelias turi pliusų ir minusų.
KŪRYBINGUMAS KAIP VERTYBĖ UŽLEIDŽIA VIETĄ BENDRAKŪRYBAI
Kaip sako Stephen R. Covey, tiek žmonės, tiek organizacijos keliauja per skirtingus raidos etapus: priklausomybės, nepriklausomybės ir tarpusavio ryšio (angl. interdependence). Įsivaizduoju, kad jauniems profesionalams dirbusiems šioje kompanijoje nuo jos įkūrimo, nepriklausomybė buvo itin svarbi vertybė. Tyrimas rodo, kad ji vis dar yra jiems svarbi. Tuo pačiu suprantame, kad yra tiesioginis ryšys tarp organizacijos sėkmės ir jos santykio su klientu. Ir santykio ne tik žmogiškojo, tačiau taip pat paslaugos kokybės ir kliento patyrimo. Puiku, jeigu pavyksta sukurti didesnę vertę kompanijai ir klientui vienu metu, tačiau tai turi savo kainą. Darbuotojams tenka aukoti dalį asmeninės kūrybos laisvės, kad galėtų tvariai išlaikyti santykį su klientu. Svarbu plačiai atmerkti akis ir norėti pamatyti, kas vyksta. Kokia vertė kuriama, už kurią tikrai verta atiduoti dalį laisvės. Analizuojant tyrimo rezultatus iškilo metafora „screaming baby“, kai darbuotojai tarsi vaikai trypia kojomis ir reikalauja kūrybingumo bei laisvės, nepastebėdami, kad tiek darbuotojų, tiek klientų skaičius išaugo nuo kelių iki kelių šimtų. Visiškai laisvas ir atsidavęs kūrybai gali būti, kai kuri asmeninę sėkmę vienas. Sėkmingai organizacijai gyvuoti būtina sąlyga yra buvimas tarpusavio ryšyje, vadinamas „interdependence“. Rasti pusiausvyrą tarp verslo vystymui svarbių dalykų, tvaraus bendradarbiavimo su klientais ir kūrybingumo bei laisvės – tikrai sudėtinga. Svarbu matyti, priimti, ką matai, ir išdrįsti padaryti pokytį „from Longing to Belonging“ (nuo asmeninio troškimo link tarpusavio ryšio). Net jeigu teks paaukoti turputėlį asmeninės laisvės. Buvimas ryšyje ir bendrakūryba tikrai to verti. „When you realise you‘re asleep, you‘re already half awake“, – sako E. Bower.
„When you realise you‘re asleep, you‘re already half awake“
Tokios mintys sukasi galvoje dirbant su kultūros tyrimo rezultatais. O ką jie reiškia iš tikrųjų, sužinosiu tik tada, kai įmonės darbuotojais suteiks tikrąją prasmę diagramoms ir skaičiams.
Šaltiniai:
→ „Barrett Values Centre“ įmonės vertybių ir kultūros tyrimo metodologija
→ Stephen R. Covey „7 efektyviai veikiančių žmonių įpročiai“
→ Citatos ir iliustracijos iš E. Bower „Practice You Journal“
Norėdami atlikti asmeninę vertybių užduotį spauskite → čia